OSA 2: Kenelle oikein puhut – ja miksi kukaan kuuntelisi?
Jos et tiedä kenelle puhut, miten osaat sanoa mitään, mikä kiinnostaisi? Silti moni markkinoija tyytyy laatimaan kampanjan "asiakkaille", "kansalaisille" tai "nuorille aikuisille". Tämä ei riitä.
Hyvä kohderyhmä ei ole vain demografia. Se on ihminen, jolla on ongelma tai toive. Mitä hän ajattelee, kun herää aamulla? Mikä häntä turhauttaa? Mikä saa hänet reagoimaan? Kun tunnet kohderyhmäsi, et tarvitse isoa budjettia – tarvitset oikeat sanat.
Kohderyhmän ymmärtäminen vaatii vaivannäköä. Mutta kun sen tekee kunnolla, viestintä muuttuu. Silloin ei tarvitse enää arvailla sävyä, kanavaa tai sisältöä. Kaikki tulee helpommaksi – ja vaikuttavammaksi.
Usein markkinoinnissa ongelma ei ole luovuus, vaan kohdentaminen. Ei auta, vaikka kampanja olisi kuinka kekseliäs, jos se ei tavoita tai kiinnosta ketään. Älä siis tyydy keskinkertaiseen yleistykseen. Mene syvemmälle – ja ala oikeasti puhua ihmisille.