OSA 8: "Sit kun ehditään" -viestintä on aina liian myöhässä
Jos viestintä tulee vasta lopuksi, se ei koskaan ehdi ajoissa. Se ei ehdi vaikuttaa, osallistua tai ohjata. Se vain paikkailee. Ja silloin se ei ole strategista – se on reaktiivista selviytymistä.
Hyvä viestintä tarvitsee aikaa. Ei ainoastaan toteutukseen, vaan ajatteluun, suunnitteluun, testaukseen ja hienosäätöön. Siksi viestintä pitää tuoda mukaan heti alkuun – ei projektin loppumetreillä.
"Sit kun ehditään" on kaunis tapa sanoa: tämä ei ole meille tärkeää. Mutta jos viestintä ei ole tärkeää, miksi sitä ylipäätään tehdään?
Aikatauluttaminen ei ole hallinnollinen pakkopaita – se on mahdollisuus tehdä parempaa. Kun viestintä suunnitellaan ajoissa, se ei vain näy – se tuntuu ja vaikuttaa.