Skip to main content

Ai mitä sanoit? on blogisarja markkinointiviestinnän ja verkkopalveluiden suunnittelun suurimmista kompastuskivistä – ja niiden kiertämisestä. Sarja ei tarjoa siloteltua jargon-soppaa, vaan napakoita herätyksiä, jotka saavat sinut miettimään: miksi teen tätä, kenelle ja mitä oikeastaan haluan saada aikaan?

Jokainen osa pureutuu yhteen keskeiseen kysymykseen: tavoitteista, kohderyhmistä, brändistä, sisällöistä, tekniikasta tai vaikuttavuudesta. Jos olet koskaan tehnyt viestintää, joka ei tuottanut tulosta – tai verkkopalvelun, jota kukaan ei käyttänyt – tämä sarja on sinua varten.

Sarja sopii kaikille jotka haluavat tehdä vähemmän, mutta vaikuttavammin. Jos uskallat kyseenalaistaa omat oletuksesi, tervetuloa mukaan.

OSA 8: "Sit kun ehditään" -viestintä on aina liian myöhässä

Jos viestintä tulee vasta lopuksi, se ei koskaan ehdi ajoissa. Se ei ehdi vaikuttaa, osallistua tai ohjata. Se vain paikkailee. Ja silloin se ei ole strategista – se on reaktiivista selviytymistä.

Hyvä viestintä tarvitsee aikaa. Ei ainoastaan toteutukseen, vaan ajatteluun, suunnitteluun, testaukseen ja hienosäätöön. Siksi viestintä pitää tuoda mukaan heti alkuun – ei projektin loppumetreillä.

"Sit kun ehditään" on kaunis tapa sanoa: tämä ei ole meille tärkeää. Mutta jos viestintä ei ole tärkeää, miksi sitä ylipäätään tehdään?

Aikatauluttaminen ei ole hallinnollinen pakkopaita – se on mahdollisuus tehdä parempaa. Kun viestintä suunnitellaan ajoissa, se ei vain näy – se tuntuu ja vaikuttaa.